Elektromobily s dojezdem přes 200 kilometrů jsou dobře použitelné pro většinu každodenních dojíždění, víkendových návštěv a výletů. Cena ojetých elektromobilů pomalu klesá na úroveň nových spalovacích vozů, vzhledem k menším nájezdům a nízkým provozním nákladům se tak hlavně pro ekologicky smýšlející zájemce stávají součástí rozhodování o novějším voze.

To může být mezi Nissanem Leaf a Volkswagen e-Golf druhé generace, Leaf má výraznou slevu už při nižším počtu najetých kilometrů, e-Golf se vyprodává za dvoutřetinovou cenu i úplně nový. Oba mají pasivně chlazené akumulátory, Leaf od roku 2018 s využitelnou kapacitou 40 kWh, e-Golf od verze 2017 s 35,8 kWh. Dojezd EPA je pro Leaf 201 km, pro e-Golf 243, reálně jsou si blíže.

nissan-leaf-2018-zpredu

Mezi výkonem obou elektromobilů je jeden důležitý rozdíl, zatímco Volkswagen e-Golf má se 100 kW motorem zrychlení na 100 km/h za 9,6 vteřiny, Nissan Leaf je tam se 110 kW za 7,9. To je na silnici poznat a Leaf se tím řadí po bok novějším elektromobilům.

Ztrácí oproti nim v nabíjení stejnosměrným proudem, akumulátory s odlišnou chemií se přehřívají více než u e-Golfu, systém v reakci snižuje příkon a čas na na veřejné nabíječce se tak prodlužuje (více si můžete přečíst v praktické recenzi Nissan Leaf). Oba elektromobily se potýkají s tepelnými ztrátami při vysokých rychlostech, dojezd se při nich podstatně snižuje. Volkswagen navíc přímo v záručních podmínkách upozorňuje, že dvě rychlonabíjení po sobě mohou poškodit akumulátory natolik, že se pak na ně nemusí vztahovat záruka. Nissan se vydal cestou zpomalení každého dalšího DC nabíjení na nižší hodnotu než u předchozího.

e-golf-nabijeni

Interiér i vnější vzhled bude pro mnohé zájemce důležitou částí rozhodování, Volkswagen e-Golf je tradičně střídmý, zvenku navíc téměř neodlišitelný od ostatních Golfů své generace. Podle zkušeností majitelů i recenzentů je o něco responzivnější, Nissan Leaf  je usedlejší. Zvenku je modernější a přestože jeho interiér je například na rozdíl od BMW i3 konzervativní, nezapře svůj japonský původ. Je také větší výzvou pro první desítky kilometrů, zatímco u Volkswagenu ví každý řidič automatu, co má dělat, Nissan začíná s výzvou u řadící páky a zdaleka nekončí u displejů, k jejichž nastavení vřele doporučujeme manuál.

eGolf

Leaf má větší kufr oproti e-Golfu, příhodnější umístění nabíjecího konektoru vpředu, a široce propagovaný e-Pedál, který na rozdíl od rekuperací v ostatních elektromobilech umí Nissan zastavit úplně. Leaf oproti e-Golfu nabízí ve vyšších konfiguracích poměrně schopný systém ProPilot, srovnatelný se systémy ve vozech Huyndai a dalších.

nissan-leaf-2018-interier

Nissan v propagaci naznačuje, že můžete jet kamkoli, nedodává, že s častými zastávkami, které zaberou dost času. Volkswagen prodává e-Golf jako elektromobil do města a okolí, vzhledem k nástupu ID.3 za stále nižší cenu i pro úplně nové vozy.

Rozhodnutí tak může ovlivnit plánované množství delších cest, nabídka ProPilot u konkrétního Leafu, nulové najeté kilometry u zlevněného e-Golfu anebo prostě jen vzhled…

foto e-Golfu je verze 2015, rozdíly oproti 2017 jsou nepatrné