Hyundai Kona Electric byla v roce 2018 tak trochu zjevením, nejen proto, že šlo o první kompaktní elektrické SUV na evropském trhu, ale ve vyšší výbavě rovnou nabídla dojezd přes 400 kilometrů. Zároveň nešlo o revoluční elektromobil, ale podařenou verzi stávajícího spalovacího modelu.

Pro řidiče, zvyklé na SUV, je Kona Electric splněním snu o lepším zrychlení a minimálním hluku v kabině. Motor má točivý moment 395 Nm, který zajistí zajímavý zátah i uprostřed kopce nebo ve vysoké rychlosti. Verze s výkonem 100 kWh dosáhne 100 km/h za 9,3 vteřiny, verze Future a vyšší se 150 kWh za 7,3 – 7,6, kde už doporučujeme obě ruce na volantu vzhledem ke kombinaci předního náhonu a vysokého kroutícího momentu. Oproti specifikacím je zde také aktuální maximální rychlost 176 km/h. Automobiloví novináři někdy vytýkají Koně relativně malou odezvu řízení na volantu, oceňují kvalitní podvozek.

hyundai-kona-electric-hud

Nejvyšší výkon umožní režim Sport, který se tolik neliší od nejvyužívanějšího Comfortu, dvě varianty Eco režimu umožní vyšší dojezd. Údaje o něm jsou spolehlivé, navíc je k dispozici rezerva asi 10 km. Na dojezdu se podílí vodou chlazené baterie, už u první vyšší verze tepelné čerpadlo, u všech vyhřívání předních sedaček i volantu. U Kony Electric s 64 kWh baterií už o dojezdu moc nepřemýšlíte, což je rozdíl oproti ostatním elektromobilům.

hyundai-kona-electric-displej

Dobíjení může pak z obyčejné zásuvky trvat přes 30 hodin, přes noc při využití wallboxu a palubní nabíječky 7,2 kW. U rychlonabíječky 50 kW získáte 100 kilometrů dojezdu už za 10 minut, my dosáhli příkonu 45 kWh. Nabíjecí konektor je šikovně umístěn vpředu, tři diody informují blikáním o průběhu a orientačně o míře nabití, displej uvnitř vozu o zbylém času dobíjení. Táhla rekuperace po stranách volantu umožňují ekonomickou jízdu, při delším podržení přepnete do režimu kdy auto můžete touto formou dobrzdit úplně. Regenerace energie se spouští i přišlápnutím brzdového pedálu, jak o tom informuje displej před řidičem. Průměrná spotřeba do 15 kWh je pro plynulou jízdu běžná, při 130 km/h je to 18 kWh i v režimu Comfort. Zimní režim, udržující akumulátor v optimální teplotě, tyto hodnoty zhorší, stejně jako využívání topení namísto vyhřívání sedaček.

hyundai-kona-electric-dobijeni

Interiér ve výbavě Ultimate má všechno, vyhřívané přední i zadní sedačky, potažené kůží, chlazené a anatomicky tvarované přední. Výsuvný head-up displej s více  možnostmi nastavení je užitečným doplňkem, velká část řidičů využije kromě adaptivního tempomatu poměrně kvalitní asistenci pro jízdu v pruzích LFA, automatické přepínání LED světel, přední parkovací senzory, bezdrátové dobíjení telefonu.

Hyundai Kona Electric interier

Už nižší verze nabízejí nouzové brzdění FCA, zadní parkovací senzory, upozornění na vybočení z pruhu, snímání mrtvého úhlu, Apple CarPlay a Android Auto. Je také k dispozici větší displej a kvalitnější audiosystém se subwooferem. Fyzická tlačítka velká část řidičů přivítá přesto, že odezva displeje je bezproblémová. Řazení ve formě tlačítek je intuitivní a rychlé, jen oranžové informační diody tu nejsou na slunečním světle tak dobře vidět jako by byly modré, používané na tlačítcích klimatu.

Hyundai Kona Electric interier

Přístrojová deska není přežitkem a Kona Electric má displej před volantem zpracovaný přehledně. Jednotlivá menu je snadné vyvolat a konfigurovat, u Kony podobně jako u nového Nissanu Leaf není přesednutí z klasického vozu do elektromobilu problém. Pro rozšířené funkce a nastavení Kony Electric je třeba někdy dohledat informace ve více než pětisetstránkovém vyčerpávajícím manuálu.

Hyundai Kona Electric budiky

Prostor na zadních sedačkách může být pro větší postavy stísněný, cestující nemají k dispozici dobíjecí USB port a ovládání ventilace.

Hyundai Kona Electric zadní sedačky

Do kufru s 330 litry se zavazadla celé rodiny možná nevejdou a bude třeba využít střešní nosič. Pokud pojedete ve dvou, 1100 litrů po sklopení zadních sedaček už by mělo stačit.

Hyundai Kona Electric kufr

Hyundai Kona Electric je rozhodně povedený praktický elektromobil, hodně sdílí se spalovacími verzemi, například střídmý interiér a určitou nervozitu na silnicích třetí třídy. Nejde o velké auto, dobře se s ním parkuje i jezdí, a je snadné si na něj zvyknout.

Pokud budete přecházet ze spalovací verze Kony, víte, co očekávat, pokud jste v ní neseděli, měli byste ji vyzkoušet. Hlavně řidiči sedanů z podobné cenové úrovně by mohli být překvapení, auto z odlišné kategorie jim nemusí vyhovovat. Jaká je cena za půjčení?

 

Na začátek června připravujeme rozšířenou recenzi s dalšími detaily na ElektromobilRecenze.cz