V recenzi elektromobilu Volkswagen e-Up! jsme se věnovali spotřebě jen z pohledu přesvědčeného elektromobilisty. Aplikace slovenského Ministerstva životného prostredia, umožňuje nerozhodnutým zájemcům o koupi elektromobilu srovnání se spalovacími auty. Postavili jsme proti sobě e-Up! a Volkswagen 1.0 move up!, dostali se k následujícím výsledkům.

Náklady na provoz malého elektromobilu

V poměru k pořizovací ceně jde o první otázku, na kterou chce většina z nás znát odpověď. I díky kampani Volkswagen ID víme, že vyšší cena elektromobilu se časem více nebo méně vyrovná s cenou spalovacího vozu. Největší podíl činí rozdíl mezi cenou elektřiny a fosilních paliv, podstatný je tak počet najetých kilometrů, doplňkově mají vliv nižší servisní náklady.

volkswagen-eup-naklady-provoz

Graf vychází z cen nového vozu, předpokládejme, že cena obou modelů mohla klesat ve stejném tempu. Pravděpodobné je, že starší elektrický Up si bude držet vyšší hodnotu déle než benzínový, i když to neplatí pro první generace Nissan Leaf, který je na trhu ojetin levnější alternativou.

srovnani-naklady-provoz-elektromobilu

Jak vidíme, náklady na obě auta se vyrovnají při najetí 20 000 kilometrů ročně. V tomto případě porovnáváme typický vůz pro seniory, ženy v domácnosti a ty, kdo dojíždějí do 40 – 50 kilometrů denně. Právě této skupině se vyplatí malý levný elektromobil nejvíce, i díky nižší pořizovací ceně, pokud ho bude ovšem provozovat 15 let nebo v průběhu prodá za odpovídající cenu.

nakladu-provoz-elektromobil-eup

Provoz elektromobilu s větším dojezdem

Při srovnání Volkswagen e-Golf 2017 s dvojnásobným dojezdem a jeho úsporného naftového protějšku 1,6 TDI se podle modelového výpočtu vrátí vyrovnají náklady při pořízení nových vozů u nájezdu 22 000 kilometrů ročně. Protože jde o vyšší třídu vozu, vhodnou už na stovky kilometrů denně i delší pravidelné dojíždění, jestli typický majitel najede dvojnásobek, auto se mu vyplatí už za 7,5 roku.

srovnani-nakladu-provoz-elektromobil-egolf

V obou případech vycházíme ze současných českých reálií, tj. ceny benzínu, lepšího tarifu na elektřinu a nulové šance na dotaci. Formulář umožňuje zadat výši slovenské dotace elektromobilu, bude-li i u nás, u fixní podpory ve výši 5.000 eur by e-Golfu stačilo najet ročně 14 000 kilometrů během 15 let nebo 28 000 km ročně po dobu 7,5 roku.

cena-provoz-elektromobil-egolf

Pokud někoho zajímají emise, graf je nabídne, vliv má také zdroj odebírané elektrické energie. Srovnání se zaměřuje na data, pro mnohé je elektromobil navíc otázkou přesvědčení a komfortu jízdy.

provoz-elektromobil-egolf

V bazarové nabídce je poměrně dost kusů Volkswagen e-Golf první generace, který spadá spíše do prvního srovnání vzhledem k dojezdu, cena také není zatím příhodná. Naopak e-Golf druhé generace může reprezentovat srovnání i pro novější Nissan Leaf a Hyundai Ioniq, tyto a další elektromobily aplikace nabízí, je možné je tak postavit je proti vhodným protějškům.

Zkuste si srovnání nákladů na provoz elektromobilu sami.