V recenzi elektromobilu Volkswagen e-Up! jsme se věnovali spotřebě jen z pohledu přesvědčeného elektromobilisty. Aplikace slovenského Ministerstva životného prostredia, umožňuje nerozhodnutým zájemcům o koupi elektromobilu srovnání se spalovacími auty. Postavili jsme proti sobě e-Up! a Volkswagen 1.0 move up!, dostali se k následujícím výsledkům.
Náklady na provoz malého elektromobilu
V poměru k pořizovací ceně jde o první otázku, na kterou chce většina z nás znát odpověď. I díky kampani Volkswagen ID víme, že vyšší cena elektromobilu se časem více nebo méně vyrovná s cenou spalovacího vozu. Největší podíl činí rozdíl mezi cenou elektřiny a fosilních paliv, podstatný je tak počet najetých kilometrů, doplňkově mají vliv nižší servisní náklady.
Graf vychází z cen nového vozu, předpokládejme, že cena obou modelů mohla klesat ve stejném tempu. Pravděpodobné je, že starší elektrický Up si bude držet vyšší hodnotu déle než benzínový, i když to neplatí pro první generace Nissan Leaf, který je na trhu ojetin levnější alternativou.
Jak vidíme, náklady na obě auta se vyrovnají při najetí 20 000 kilometrů ročně. V tomto případě porovnáváme typický vůz pro seniory, ženy v domácnosti a ty, kdo dojíždějí do 40 – 50 kilometrů denně. Právě této skupině se vyplatí malý levný elektromobil nejvíce, i díky nižší pořizovací ceně, pokud ho bude ovšem provozovat 15 let nebo v průběhu prodá za odpovídající cenu.
Provoz elektromobilu s větším dojezdem
Při srovnání Volkswagen e-Golf 2017 s dvojnásobným dojezdem a jeho úsporného naftového protějšku 1,6 TDI se podle modelového výpočtu vrátí vyrovnají náklady při pořízení nových vozů u nájezdu 22 000 kilometrů ročně. Protože jde o vyšší třídu vozu, vhodnou už na stovky kilometrů denně i delší pravidelné dojíždění, jestli typický majitel najede dvojnásobek, auto se mu vyplatí už za 7,5 roku.
V obou případech vycházíme ze současných českých reálií, tj. ceny benzínu, lepšího tarifu na elektřinu a nulové šance na dotaci. Formulář umožňuje zadat výši slovenské dotace elektromobilu, bude-li i u nás, u fixní podpory ve výši 5.000 eur by e-Golfu stačilo najet ročně 14 000 kilometrů během 15 let nebo 28 000 km ročně po dobu 7,5 roku.
Pokud někoho zajímají emise, graf je nabídne, vliv má také zdroj odebírané elektrické energie. Srovnání se zaměřuje na data, pro mnohé je elektromobil navíc otázkou přesvědčení a komfortu jízdy.
V bazarové nabídce je poměrně dost kusů Volkswagen e-Golf první generace, který spadá spíše do prvního srovnání vzhledem k dojezdu, cena také není zatím příhodná. Naopak e-Golf druhé generace může reprezentovat srovnání i pro novější Nissan Leaf a Hyundai Ioniq, tyto a další elektromobily aplikace nabízí, je možné je tak postavit je proti vhodným protějškům.