Elektromobil, který se s nájezdem kolem 50 000 kilometrů dá pořídit do čtvrt miliónu korun, je ekonomickým řešením pro všechny, kdo za den nenajedou více než 100 kilometrů, aniž by museli dobíjet. Baterie s 16,4 využitelných kWh se může zdát podprůměrná, výkon motoru 60 kW slabý, auto malé. Jaká je první verze e-Up na silnici ve skutečnosti?

Volkswagen e-Up! jede jako elektromobil

e-Up je díky 210 Nm kroutícího momentu svižný až do rychlostí kolem osmdesátky, pak už je předjíždění pozvolné. Podstatně lepší je oproti spalovacím konkurencům komfort jízdy, není potřeba řadit a přizpůsobovat se možnostem motoru, zrychlení je bez kompromisů. Aerodynamický hluk je na nízké úrovni, na kvalitním povrchu nejsou slyšet pneumatiky s výjimkou protočení při svižnějším rozjezdu, jízda je pohodlná i ve vyšších rychlostech. Na hrbolech je Volkswagen e-Up tvrdý, i když ne tolik jako starší Renault Zoe, zatáčky je potřeba projíždět s rozvahou – pro sportovní jízdu je vhodnější Volkswagen e-Golf, v první verzi s 85 kW, ve druhé už 100 kW výkonu. Ve srovnání se Zoe je e-Up o trochu menší a nedojede tak daleko, výhodou je vyšší kvalita zpracování i silnější motor.

Volkswagen e-Up interier

Co najdete v balení Volkswagen e-Up!

I pro dvě vyšší, případně širší osoby, je auto vpředu prostorné a pohodlné na středně dlouhé trasy, přední sedačky jsou vyhřívané. Řidič si může nastavit výšku volantu, sedačka má velký rozsah mezi nízkým nebo vysokým posezem, oblíbeným u seniorů. Dva pasažéři vzadu mají vlastní dveře, protože e-Up se vyrábí jen v této variantě, okénko s výklopným otevíráním a skromný prostor pro nohy.

elektromobil Volkswagen e-Up zadni sedacky

Přední okénka jsou s elektrickým ovládáním, stejně jako zpětná zrcátka, přední sklo je vyhřívané. Volkswagen e-Up má displej s navigací Garmin a informacemi o autě, bluetooth, tempomat, nouzové brzdění, parkovací senzory, LED pro denní svícení. Kufr je úzký a hluboký, vhodný pro víkendový nákup, další náklad už bude muset jít do prostoru zadních sedaček.

kufr Volkswagen e-Up

Volkswagen e-Up! a spotřeba

e-Up je praktický elektromobil nejen do města, přibližně do 110 km/h nemá nijak vysokou dálniční spotřebu, vejde se do 15 kWh na 100 kilometrů, ještě o dost méně si vezme při rychlostech do 90 km. Podstatný rozdíl dělá vytápění, teplý vzduch v kabině vás bude stát i 25% dojezdu, jak počítač při spuštění nezapomene upozornit, vyhřívání sedaček se projeví na odhadu jen v nízkých jednotkách kilometrů. I přesto je starší Volkswagen e-Up trochu optimistický, ze slíbeného dojezdu 130 km v teplotě mírně nad nulou byla ve výsledku stovka s jen vyhřívanou sedačkou řidiče.

elektromobil Volkswagen e-Up dojezd

Zde se trochu projevuje vliv dynamičtější jízdy, lehká noha spíše umožní palubnímu počítači, aby své sliby plnil. Dojetí do cíle napomůže automatickým přepnutím do Eco režimu u 20 km, Eco+ kolem 10 km znamená konec vytápění / klimatizace, u 5 km dojezdu přestane topit i do sedačky. Propagační leták se optimisticky zmiňuje o 160 km dojezdu, očekávejme v létě raději 130 km. Až nová verze od roku 2019 umožní díky baterii 32,3 kWh dojezd přes 200 kilometrů i v horších podmínkách, doufá v 260 km. V roce 2017 došlo k faceliftu, nejnovější e-Up tak poznáme nejlépe díky plochému logu, oproti spalovacím verzím Up hlavně absencí hluku.

zezadu Volkswagen e-Up

Volkswagen e-Up! v praxi

Při úvaze, jestli malý elektromobil pořídit, stačí vycházet z trasy pravidelného dojíždění nebo obvyklých pojížděk po městě a na nákupy. Když se vejdete do 40 km jedním směrem, návrat je s rezervou kolem 20 km i bez potřeby nabíjet, kratší trasy lze i v zimě doplnit plnohodnotným vytápěním. Volkswagen e-Up má možnost stejnosměrného rychlodobíjení 40 kW, rozšířenější AC nabíječky 22 kW přidají jen asi 10 km dojezdu za hodinu. Doplna z obyčejné zásuvky trvá nabití sedm hodin, vezme si maximálně 2 kW, zatímco ojetý Volkswagen e-Golf 2,3 kW, o třetinu rychlejší bude dobíjení z wallboxu. U obou elektromobilů je možné v e-manageru nastavit čas vyhřátí auta na hodinu pravidelného odjezdu.

displej Volkswagen e-Up

Když si budete chtít zajet do města nakoupit, postavíte malý elektromobil na nabíječku, zajdete do hypermarketu, naložíte nákup a vyrazíte dál. Jen je opravdu třeba dávat pozor na chodce, auto je tiché, nevybavené futuristickým zvukem a zvlášť pro starší lidi, zvyklé orientovat se na vozovce nebo parkovišti sluchem, je tak neviditelné. V nákupním centru auto postavíte na nabíječku zdarma, když se vrátíte, máte dost energie na cestu zpátky, bez poplatku na dálnici. Stejně tak můžete zaparkovat kdekoli po Praze v modrých zónách, pohyb v koloně je snadný s nejsilnější mírou rekuperace, umožňující jednopedálovou jízdu.

nabijeni Volkswagen e-Up

Pro koho je Volkswagen e-Up?

Jako zástupce první generace elektromobilů s realistickým dojezdem mezi 100 – 150 km oslovuje poměrně velkou skupinu zájemců. Nejde jen o cesty po městě a na nákupy, auta, která začínají mít zajímavou cenu, zvládnou každodenní dojíždění, delší, pokud můžete v cíli dobíjet. Náklady na provoz jsou výrazně menší ve srovnání se spalovacími protějšky, které mají vyšší investice do servisu a většinou vyšší nájezd. Elektromobil má výhodu v komfortu řízení a vyšší výbavě v základu, je přitažlivý nejen pro ženy a seniory, při dobrém plánování udělá dobrou službu i ostatním. Nehodí se naopak pro delší trasy s potřebou opakovaného stejnosměrného dobíjení, pasivně chlazená baterie elektromobilu se s ním obtížně vyrovnává. Také závodníci tuší, že by se měli podívat po vyšším modelu, Volkswagen e-Up je vhodný jen pro klidné řidiče.

Při výběru auta se ale nespoléhejte na zkušenosti někoho jiného, využijte půjčovnu elektromobilů.

elektromobil Volkswagen e-Up design