Sdílení elektromobilů

Autonapůl je první český carsharing, v jehož flotile najdete kromě spalovacích vozidel i
elektromobily. Nově přidaným vozem do zásuvky je Škoda CitigoE iV, která ve flotile
doplňuje Renault Zoe.

Elektrické CitigoE iV od spalovacího modelu rozpoznáte podle odlišné přední masky,
jejíž cílem je zlepšení aerodynamického odporu vozidla, zezadu díky chybějícího výfuku a označení iV.
Co se týče jízdních vlastností, elektrické Citigo umí příjemně překvapit. Díky bateriím,
uloženým v podlaze, má těžiště položené poměrně nízko a vůz je tak v zatáčkách stabilní a
sebejistý. Pod kapotou se skrývá elektromotor o výkonu 61 kW a k dispozici je při
sešlápnutí plynu k dispozici 212 až Nm točivého momentu. Zvlášť v městském provozu se
CitigoE iV cítí jako ryba ve vodě a z křižovatky vystartuje bez zaváhání.
Ostatně z nuly na sto se tento elektrický prcek dostane za 7,3 vteřiny, na auto v této
kategorii naprosto dostačující hodnota.

elektromobil-skoda-citigoe-dobijeni

Elektromobil Škoda CitigoE iV

Po usednutí za volant kromě jízdních vlastností překvapí i interiér, který je kvalitou
zpracování i funkcemi na velmi dobré úrovni. Najdete zde například kožený multifunkční
volant, rádio SWING s pětipalcovým displejem, bluetooth, AUX a USB vstupem. Do základní
výbavy patří také automatická klimatizace, 6 airbagů a Lane Assist, který se stará o
udržení vozu v  jízdním pruhu.

Abychom nové CitigoE iV nepřechválili, musíme zmínit i pár drobností, které mohou na
autě zklamat. Nejedná se ale o žádné zásadní věci, které by výrazně degradovaly celkový
dojem z auta. Vzhledem k jeho cenovce, která se pohybuje kolem půl milionu korun (záleží
na konkrétní ceně skladových modelů a nabídnutých zvýhodnění), bychom ocenili například
bezklíčové odemykání a startování. CitigoE iV je například nutné nastartovat otočením klíčku stejně jako spalovací auto, po něm se ozve pípnutí, které ohlásí, že je auto připraveno k jízdě. V moderním elektromobilu působí klasický klíček poněkud zastarale, ale díky kvalitě zpracování interiéru a ostatní
zmiňované výbavě na tento nedostatek rychle zapomenete.

elektromobil-skoda-citigoe-spotreba

Dobíjení a dojezd Škoda CitigoE iV

První moderní elektromobil Škoda je vůz určený primárně do města, jeho udávaný dojezd je 252 kilometrů a baterie má využitelnou kapacitu 32,3 kWh. Udanéh dojezdu lze dosáhnout při
nejoptimálnějších podmínkách, tedy příznivé venkovní teplotě a jízdě ve městě, případně
mimo město. V případech, kdy se teplota blíží bodu mrazu a rozhodnete se na dálnici držet
tempo 120 kilometrů v hodině, může dojezd klesnout k hranici 200 kilometrů. Naše
spotřeba při provozu v Brně, občasné příměstské a meziměstské dopravě se zapnutým
topením na 21 stupňů se pohybuje kolem 13,8 kWh/100 km — na jedno nabití nám vychází
dojezd cca 230 kilometrů.

Co se týče dobíjení, je hned několik možností, které můžete pro nabití baterií využít. První
možností je běžná domácí zásuvka — přes tu dosáhnete maximálního výkonu kolem 2,3 kW
a auto se nabije přibližně za 14 hodin. Druhou možností je pomalé nabíjení na AC stanici
nebo využití pětikolíkové průmyslové zásuvky (16A nebo 32A). Při této metodě může
palubní nabíječka využít svůj maximální výkon (7,2 kW) a vůz nabije za necelých 5 hodin.
Nejrychlejší možností je rychlonabíjení prostřednictvím konektoru CCS, zde vůz dosahuje
maximálního výkonu kolem 35 kW, rychlonabíječka by tedy měla dostat baterie z nuly na
sto procent kolem jedné hodiny.

carsharing-autonapul-aplikace

Sdílení elektromobilu s carsharingem Autonapůl

Sdílení je snadné, ohleduplné a výhodné, hlavním přínosem je eliminace starostí spojených s provozem vozidla, neřešíte servis a pojištění. V některých městech ani parkování — sdílená auta a elektromobily parkují v městských zónách zdarma či za zvýhodněných podmínek. V ceně Autonapůl je také zahrnuto palivo/dobíjení. Kromě CitigoE iV je v Brně k dispozici také Renault Zoe, všechny vozy si můžete rezervovat prostřednictvím mobilním aplikace.

Klikněte pro více informací o carsharingu Autonapůl.

Auto fotografií a textu: Matěj Kameník