Proč by měli prodejci nových vozů doporučovat zákazníkům elektromobil Volkswagen, když oproti spalovací verzi vydělají několikrát méně? To je otázka, kterou si pokládá Alex Voigt z CleanTechnica a obviňuje koncern z klamání veřejnosti ekologickou propagandou, které plynule navazuje na podvod s dieselovými emisemi. Protože zpráva je založená na interním dokumentu koncernu, určeném dealerům ve Francii, a odpovídá informacím z Greenpeace, nejde jen o konspirační teorii.

Greenpeace na základě mystery shoppingu 50 dobrovolníků prohlašuje, že Volkswagen se nesnaží motivovat dealery k upřednostnění prodeje elektromobilů konkrétními incentivy. Na základě rozhovorů s 25 německými prodejci uvádí, že zatímco provize z prodeje ID.3 je podle nich 6%, u průměrného spalovacího protějšku je to 14%. To je v rozporu s veřejně hlásanou ideologií koncernu ve smyslu přesunu k elektromobilitě, čisté dopravě atp.

Volkswagen ID3

Pro Volkswagen ID platí nový model prodeje, kdy dealerství nemusí vozy financovat, dostanou fixní provizi za zprostředkování prodeje, zároveň ale nemohou dát zákazníkovi slevu z prodejní ceny. Přitom stále platí bonus navíc za určitý prodaný počet fosilních vozů, taková pobídka pro elektromobily není. Ty mají i menší nároky na servis a dealer si nemůže účtovat tolik, jako u spalovacích vozů v záruce.

Francouzský interní dokument uvádí k 1. říjnu 2020 jen 4,5% provize z prodeje ID.4 1st a nulový bonus za objem. Prodejce je jen člověk s hypotékou a pokud naznačí, že oblíbený Tiguan, který stojí podstatně míň, nemá problémy s dojezdem, rozhodnutí zákazníka ovlivní. Jestli to nebude stačit, stačí zájemce posadit na zkušební jízdu, když zvládne modernistické ovládací prvky, problémy se software ho přimějí k dalšímu zamyšlení. Jakkoli jsou ID kvalitní automobily, tyto souvislosti jim ztěžují situaci v porovnání s cenově blízkou Teslou 3 a Teslou Y, zvlášt po Raven upgrade.

Hovoří-li tedy Volkswagen o udržitelnosti, má podle CleanTechnica na mysli svou finanční, zatímco publikum nechá v iluzi, že míní ekologickou. Koncern se snaží ušetřit nejen na interiéru řady ID, škatulaty modelů mezi výrobními závody, ani také si pod sebou nepodřeže větev výnosnějšího prodeje fosilních vozů.