V první části 2021 můžeme očekávat autonomní řízení Tesla i ve variantě předplatného a ne právě levného. Zatímco jednorázové pořízení této propracované funkce v roce 2020 podražilo o dvojnásobek na 10.000$, společnost připravuje zájemce i na vyšší cenu pro model pay-as-you-go. Může ji podložit nadprůměrnými výsledky v každodenním provozu, dlouhodobým testováním a neustálým zlepšováním, systém Tesla Full Self Driving (FSD) je zřejmě nejlepší na světě. Využití může mít u krátkodobého nebo střednědobého pronájmu a leasingu, případně pro nerozhodnuté zájemce, kteří se chtějí před dodatečnou investicí ujistit.

Tesla Autopilot ano nebo ne?

I přesto je ještě prostor ke zlepšení, zatímco vozidla, odstavená na krajnici, už program zvládá lépe než dříve, popelářské vozy mu zatím ještě dělají potíže. Bez omezení je navíc možné využití Autopilota jen v USA a některých dalších zemích, ne Kanadě, jak si tam ověřili mladí lidé během spánku za jízdy. Evropská unie a Česká republika dává zatím přednost méně spolehlivému lidskému faktoru i přesto, že Tesla prokázala podstatně menší podíl nehod u autonomního řízení. V Německu se navíc nesmí ani používat označení Autopilot a také tu nemají rádi ovládání funkcí vozu prostřednictvím dotykové obrazovky, jak se dozvěděl řidič u soudu v Karlsruhe, který si rychlost kmitání stěračů jinak než přes tablet nastavit ani nemohl.

Autonomní elektromobil

Budoucnost jednoznačně směřuje k robotickému řízení, ať už s řidičem nebo bez něj, rozvoz zboží bude probíhat stále více automatizovaně a směrem ke koncovému zákazníkovi relativně brzy, možná dříve než expedice prostřednictvím dronů. Plány Tesly na sdílení a automatizované přistavení vozů jsou závislé nejen na propracovaném systému autonomního řízení, ale také na úpravě zákonů jednotlivých zemí, ke které dojde dříve nebo později, i v závislosti na úspěchu zavedení systému do praxe.

Už nyní mají čeští řidiči k dispozici ve voze plnou verzi autopilota Tesly, ve které postupně přibývají funkce – rozpoznává značky, umí se rozjet na zelenou, už si tak často neplete pracovníky v reflexních vestách s dopravními kužely. Přestože na volant je možné pověsit udělátko, dostupné například z čínského AliExpresu, simulující ruku vodičovu, pro české silnice se ani nedá plná autonomie doporučit, z velké části vzhledem k zanedbaným vodicím čárám, zřetelným jen na novějších nebo opravených úsecích. Pro porovnání nemusíme daleko, v Německu je situace úplně jiná až natolik, že testování zcela nových elektromobilů zde může být oříškem, protože najít silnici ve stavu, odpovídajícím průměrné české nebo britské, je tam problém.

Tesla Model 3 může brzy očekávat konkurenty nejen v autonomním řízení, velké automobilky začínají zkracovat náskok v hardware i software. Kromě Volkswagenu, tam se základy programování elektromobilu teprve učí.

Koupíte si elektromobil na Alze?