Ve svých plánech na podstatné rozšíření nabídky elektromobilů, nejednají automobilky v Evropské Unii na základě zásadní změny poptávky zákazníků nebo proto, že by najednou chtěly být ekologické.

Důvody, proč budou nabízet hybridy a pouštějí se do vývoje aut, která budou mít omezený dojezd a zároveň vyšší cenu, jsou jiné.

Dobře napsaný článek o elektromobilech a nových emisních formách přehledně shrnuje, co ve skutečnosti motivuje výrobce automobilů, aby se posunuli do nového oboru, jakým jsou pro ně elektromobily.

Evropská unie stále zpřísňuje požadavky na produkované škodliviny a pokud je mají nové vozy splnit, je nezbytné, aby využívaly novou technologii, která to umožní.

V opačném případě se musí připravit na jednoduchou ale účinnou motivaci ve formě pokuty za každý automobil, který limit překročí – u modelu Škoda Kodiaq půjde o 150 000,- korun, které znepříjemní život výrobci, prodejci i zákazníkovi.

Nové požadavky jsou plánované na rok 2021, který většina automobilek uvádí jako rok, kdy nabídne velké množství nových typů vozů s elektromotory. Bude-li totiž spotřeba a tím odpovídající emise oxidu uhličitého vyšší než přibližně 4,1 litru nafty nebo 3,6 litru benzínu na sto kilometrů, přichází na řadu pokuta.

Není podstatné, zda za globální oteplování může člověk nebo konec malé doby ledové, EU má rozhodující slovo a do roku 2030 plánuje zpřísnění v měřítku odpovídajícím 2,5 litru nafty, což je víceméně nereálné.

Výrobci tak mohou kompenzovat prodej méně ekologických aut elektroauty, aby se ztráty minimalizovaly, nicméně obě hlavní varianty – auto na baterie a auto na vodík, jsou poměrně drahou alternativou. Budou tak určitě hledat podporu státu ve formě dotací, a podporovat rozšíření nabíjecích stanic pro elektromobily, v zemi, kde podstatná část občanů žije v bytových domech a panelácích, není totiž snadné připojit auto přes noc do zásuvky. Průměrný dojezd elektromobilu také nebude v následujících letech vyšší než několik set kilometrů po dálnici, a rychlé dobití přes den bude vyžadovat velká část řidičů.